Een relatiegeschenk is typisch een geschenk dat een bedrijf weggeeft aan zijn klanten, zakenpartners of personeel. De attenties zijn bedoeld als uiting van dankbaarheid en waardering. Tegelijkertijd geef je met een dergelijk cadeau vrijwel altijd aan dat je de wens hebt om de samenwerking in de toekomst voort te zetten of te herhalen. Relatiegeschenken zijn in twee verschillende categorieën te verdelen: ervaringen zoals restaurantbezoeken, workshops of een bezoek aan een sportwedstrijd versus fysieke cadeaus.

Een goede, maar geen ouderwetse gewoonte

Ten onrechte bestaat bij sommigen de opvatting dat relatiegeschenken ouderwets zijn. Dit is wellicht te verklaren door het feit dat deze al sinds jaar en dag onderdeel uitmaken van het zakelijk leven. Goed ingeburgerde gewoontes worden nogal eens verward met een ouderwetse aanpak. De waarheid is echter dat relatiegeschenken door de jaren heen een flinke ontwikkeling hebben doorgemaakt. Trends en bredere maatschappelijke veranderingen drukken hier hun stempel op. Relatiegeschenken zijn ook anno nu nog van ongekend belang.

Wat bereik je met het geven van een relatiegeschenk?

Door je personeel, klanten, leveranciers en andere zakelijke relaties af en toe in het zonnetje te zetten met een relatiegeschenk met logo, laat je hen zien dat ze van belang zijn voor jou en het succes van je onderneming. Dit maakt de attenties een sterke manier om relaties op te bouwen en te versterken. Tegelijkertijd helpen ze je bij je marketing. Je merk wordt immers letterlijk een stuk zichtbaarder. Dit draagt bij aan je naamsbekendheid en uiteindelijk aan uitbreiding van je klantenbestand.

Het versterken van relaties

In een tijd waarin persoonlijk contact in het bedrijfsleven steeds verder lijkt te verdwijnen, hebben we meer dan ooit behoefte aan een vriendelijk woord, een schouderklopje of anderszins een blijk van waardering. Schenk je je personeel een attentie, dan voelen zij zich gewaardeerd en is het waarschijnlijk dat zij hun rollen nog beter gaan vervullen. Ook wanneer je een cadeau aan een zakenrelatie geeft, versterkt dit de vertrouwensband tussen beide partijen.

Het stimuleren van merkbekendheid

Met een zorgvuldig gekozen cadeau kun je een sterke indruk op klanten en zakenpartners maken. Merkreputatie is iets wat niet kan worden gemeten en niet in cijfers kan worden uitgedrukt, maar puur in de opvattingen van de personen met wie je te maken hebt, bestaat. Een waardevolle attentie kan dit beeld een flinke duw in de rug geven en ervoor zorgen dat je in de ogen van uiteenlopende partijen de voorkeur verdient ten opzichte van andere ondernemingen.

Geschenken laten bedrukken bij een gespecialiseerd bedrijf

Een sterk relatiegeschenk, zoals een aansteker met naam, maar ook een paraplu, waterfles, handdoek, balpen, katoenen tas of zelfs powerbank met jouw ontwerp schaf je het beste aan bij een hierin gespecialiseerd bedrijf zoals Lavista relatiegeschenken. Je uploadt zelf het ontwerp dat je op het artikel wilt laten drukken en ontvangt te allen tijde eerst een proefdruk. Ben je daarmee akkoord, dan wordt de hoeveelheid vervaardigd die jij uiteindelijk nodig hebt.