MONNICKENDAM - Sinds dinsdag 13 maart zijn er twee elektrische deelauto's beschikbaar in Monnickendam.

Op de parkeerplaats aan de Pierebaan in Monnickendam staan sinds dinsdag 13 maart 2018 de eerste twee elektrische deelauto’s klaar voor gebruik. Het mag met recht een duurzaam project genoemd worden: de voertuigen worden volledig gefinancierd door de opbrengst uit de twee grote windturbines aan de kop van de Markerdijk.
“Het doel is mensen enthousiast maken voor autodelen én elektrisch rijden”, vertelt initiatiefnemer Antoine Maartens van Stichting Duurzaam Waterland. “Ook willen we bewoners die van plan zijn om een tweede auto aan te schaffen laten zien dat er al eentje voor ze klaar staat.”


Maartens gaat de komende tijd van deur tot deur om inwoners te informeren. Ook de andere betrokken partijen, de coöperatie Groen Waterland en Metropoolregio Amsterdam Elektrisch, worden ingezet bij de promotie van de deelauto’s, die 15 tot 20 euro per dag kosten en de komende vier jaar beschikbaar zijn. Maar zijn twee auto’s niet wat weinig voor de ruim 17.000 inwoners van de gemeente? “We zijn rustig begonnen en hebben de tijd”, zegt Maartens. “Als blijkt dat er meer auto’s nodig zijn, dan komen die er ook. We willen eerst de kinderziektes eruit hebben: het goed schoonhouden en omgaan met schadegevallen. Daarom gaan we gewoon aan de slag.”

Portefeuillehouder duurzaamheid van gemeente Waterland, Laura Bromet, is enthousiast over dit initiatief. "De elektrische deelauto’s zijn een enorme aanwinst voor Waterland. De prijs is zo laag dat je er niet met een eigen auto voor kunt rijden. Ze rijden heerlijk en hebben voor een elektrische auto een groot bereik van 300 km. Ik raad iedereen aan deze schone auto’s eens uit te proberen!"

Autodelen in Nederland?
In ons land zijn er twee opties. De eerste optie is huren via bedrijven zoals Greenwheels, ConnectCar of Car2G. Daarnaast is het ook mogelijk om particulier auto’s te delen via vrienden of buren, maar ook verzekerd via platforms zoals MyWheels en SnappCar. Een belangrijk verschil is dat er in Waterland geen winst gemaakt hoeft te worden. Maartens: “Wij zijn geen commerciële partij. We willen vooral mensen blootstellen aan de elektrische deelauto. Het gaat erom dat die auto’s rijden. Als dat uiteindelijk door de markt wordt overgenomen is dat prima.”